Schemat gniazda przyczepy – jak prawidłowo podłączyć gniazdo przyczepy?

Planując podróż z przyczepą, trzeba zadbać o kilka podstawowych kwestii technicznych. Jedną z najważniejszych jest na pewno podłączenie przyczepy do samochodu. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o podłączenie mechaniczne do haka holowniczego – równie istotne jest połączenie elektryczne, które przeprowadza się za pomocą gniazda przyczepy. Ta druga kwestia budzi w praktyce sporo wątpliwości. W naszym artykule postaramy się je więc wyjaśnić. Czytaj dalej i dowiedz się, jak prawidłowo podłączyć gniazdo przyczepy samochodowej, aby wszystko działało bez zarzutu.

Gniazdo przyczepy samochodowej – czym jest i do czego służy?

Gniazdo przyczepy samochodowej to niewielki, ale bardzo istotny element, mocowany zwykle na specjalnym uchwycie lub zderzaku. Jego podstawowym zadaniem jest połączenie elektryki przyczepy z samochodem za pomocą przewodów elektrycznych. Połączenie to odpowiada za przekazywanie zasilania z samochodu do przyczepy – jest ono niezbędne m.in. do prawidłowego działania układu jej oświetlenia. Umożliwia też zasilanie dodatkowych urządzeń i różnych funkcji przyczepy, np. podczas jej postoju.

Prawidłowe podłączenie gniazda przyczepy jest więc kluczowe, aby podróż była bezpieczna i komfortowa, a sama przyczepa była dobrze widoczna dla innych uczestników ruchu drogowego. Co ważne, aspekty związane z oświetleniem przyczepy są regulowane przez przepisy prawa. Wszelkie zaniedbania w tym zakresie mogą więc skończyć się mandatem.

Rodzaje gniazd przyczepy – co musisz wiedzieć?

Warto mieć świadomość tego, że w samochodach stosuje się dwa różne rodzaje gniazd przyczepy. Na rynku dostępne są gniazda 7-pinowe i 13-pinowe.

Gniazda 7-pinowe i ich zastosowanie

Gniazda 7-pinowe wykorzystuje się przede wszystkim do przyczep lekkich, czyli takich o masie poniżej 750 kg, w których nie ma zamontowanego światła cofania, hamulców czy innych urządzeń. Za sprawą gniazda 7-pinowego można podłączyć podstawowe funkcje oświetleniowe. W efekcie w przyczepie działają kierunkowskazy oraz światła stopu. Zasilane jest też oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

Kiedy stosuje się gniazdo 13-pinowe?

Gniazda 13-pinowe są wykorzystywane przy przyczepach cięższych i bardziej zaawansowanych technologicznie, czyli takich powyżej 750 kg, wyposażonych w hamulce czy dodatkowe urządzenia elektryczne. Ze względu na większe możliwości gniazda 13-pinowe są stosowane np. przy przyczepach kempingowych.

7-pinowe czy 13-pinowe – które gniazdo przyczepy będzie dla Ciebie odpowiednie?

Na wstępie warto określić to, jaką przyczepę chcesz podłączyć do samochodu. Jak już wiesz, gniazdo 7-pinowe sprawdzi się w przypadku lekkich przyczep bez hamulców i urządzeń wymagających zasilania. W przypadku przyczep cięższych, wyposażonych w hamulce i dodatkowe urządzenia właściwym rozwiązaniem będzie wybór gniazda 13-pinowego. Jego kluczową zaletą jest to, że w przeciwieństwie do gniazda 7-pinowego obsługuje światło wsteczne. Gniazdo 13-pinowe jest obecnie wymagane przez polskie przepisy w przypadku wszystkich przyczep o masie powyżej 750 kg. Od kilku lat powszechnie stosuje się je też w bagażnikach rowerowych podpinanych do haka holowniczego – przepisy wymagają bowiem, aby posiadały pełne oświetlenie.

W tym miejscu warto jeszcze wspomnieć o tym, że na rynku można spotkać gniazda 7-pinowe typu S, które posiadają pin obsługujący światło cofania. Przy wyborze odpowiedniego gniazda warto więc szczegółowo przeanalizować swoje potrzeby i obowiązujące przepisy.

Gdy wybór odpowiedniego gniazda masz już za sobą, czas sprawdzić, do jakiego typu podłączenia przystosowany jest Twój samochód. Jeśli jest kompatybilny z takim gniazdem, jakiego potrzebujesz, sprawa jest prosta. W innym przypadku konieczny może być dodatkowy adapter.

Warto wiedzieć też o tym, że wybrane gniazdo przyczepy samochodowej powinno spełniać normy prawne obowiązujące w kraju, po którym zamierzasz się z nią poruszać. Zanim wyruszysz w podróż, koniecznie je sprawdź. Jak powszechnie wiadomo, przepisy lubią się zmieniać. Warto więc być na bieżąco, aby uniknąć mandatów.

Schemat gniazda przyczepy – jak wygląda?

Główna różnica między gniazdem 7-pinowym a 13-pinowym polega na tym, że gniazdo 13-pinowe ma więcej biegunów, a zatem umożliwia obsługę dodatkowych funkcji. Przy podłączaniu gniazda kluczowe jest przede wszystkim to, aby każdy przewód znalazł się w odpowiednim miejscu. Możesz go tam umieścić, posiłkując się prostym schematem gniazda przyczepy. W praktyce powinien być on dołączony przez producenta do każdego gniazda. Jak jednak wygląda?

Schemat gniazda przyczepy 7-pinowego

Gniazdo 7-pinowe wyposażone jest w 7 styków, do których należy podłączyć przewody w odpowiednich kolorach. Odpowiadają one za następujące funkcje:

  • styk 1, czyli przewód żółty – kierunkowskaz lewy,
  • styk 2, czyli przewód niebieski – światło przeciwmgłowe,
  • styk 3, czyli przewód biały – masa,
  • styk 4, czyli przewód zielony – kierunkowskaz prawy,
  • styk 5, czyli przewód brązowy – światła pozycyjne prawe,
  • styk 6, czyli przewód czerwony – światła stopu/hamowania,
  • styk 7, czyli przewód czarny – światła pozycyjne lewe.

Schemat gniazda 13-pinowego

13-pinowe gniazdo przyczepy samochodowej skonstruowane jest podobnie do gniazda 7-pinowego. Piny od 1 do 7 odpowiadają w nim za to samo, przy czym jest wyposażone także w styki o funkcjach dodatkowych:

  • styk 1, czyli przewód żółty – kierunkowskaz lewy,
  • styk 2, czyli przewód niebieski – światło przeciwmgłowe,
  • styk 3, czyli przewód biały – masa,
  • styk 4, czyli przewód zielony – kierunkowskaz prawy,
  • styk 5, czyli przewód brązowy – światła pozycyjne prawe,
  • styk 6, czyli przewód czerwony – światła stopu/hamowania,
  • styk 7, czyli przewód czarny – światła pozycyjne lewe,
  • styk 8, czyli przewód czerwono-czarny lub szary – światło cofania,
  • styk 9, czyli przewód pomarańczowy – zasilanie ciągłe,
  • styk 10, czyli przewód fioletowy – zacisk ładowania,
  • styki 11 i 12 są wolne,
  • styk 13 – masa pinów 9-12.

Podłączenie gniazda przyczepy – jak się za to zabrać? Krótka instrukcja

Podłączenie gniazda przyczepy nie jest wbrew pozorom trudne. Jest jednak kilka zasad, których warto przestrzegać. Jak zatem podłączyć gniazdo przyczepy samochodowej, aby wszystko poszło zgodnie z planem i działało prawidłowo?

Przede wszystkim pamiętaj o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. Proces podłączania gniazda przyczepy samochodowej to praca związana z instalacją elektryczną, a z tą, jak powszechnie wiadomo, żartów nie ma. Wszystkie kroki należy wykonać więc przy wyłączonym silniku i odłączonym zasilaniu.

Na wstępie musisz oczywiście znaleźć miejsce montażu gniazda w samochodzie. Gdy już to zrobisz, poświęć chwilę, aby zapoznać się z instrukcją producenta gniazda. Zapewne omówiono w niej przygotowanie przewodów, a zatem postępuj zgodnie z zaleceniami.

Po wykonaniu tych kroków nadchodzi czas na to, aby podłączyć gniazdo przyczepy samochodowej. W tym celu podłącz poszczególne przewody elektryczne zgodnie z omówionym wcześniej schematem. Pamiętaj, że prawidłowe rozmieszczenie przewodów jest w tym przypadku kluczowe.

Jak sprawdzić, czy gniazdo przyczepy jest podłączone prawidłowo?

Jeżeli udało Ci się podłączyć gniazdo przyczepy samochodowej zgodnie z powyższymi krokami, czas na podłączenie wtyczki. Po umieszczeniu jej w gnieździe warto wykonać jeszcze mały test, który pokaże Ci, czy wszystko działa tak, jak powinno. W tym celu włącz samochód i sprawdź, czy wszystkie światła przyczepy świecą prawidłowo. Aby mieć pewność, że wszystko jest w porządku, włącz kierunkowskazy, światła pozycyjne, światła cofania, światła stopu i światła przeciwmgielne. Jeżeli wszystko działa bez zarzutu, to jeden z kluczowych etapów przygotowań do podróży masz już za sobą.

Na koniec możesz jeszcze rzucić okiem na stan oświetlenia przyczepy. Jeżeli któraś lampa nie świeci właściwie, to być może trzeba będzie ją wymienić. Postaraj się z tym nie zwlekać – nie chcesz na pewno, aby awaria oświetlenia zaskoczyła Cię w dniu wyjazdu.

Gniazdo przyczepy nie działa – jaka może być przyczyna?

Niestety podłączenie gniazda nie zawsze kończy się sukcesem. Warto wówczas sprawdzić rozmieszczenie przewodów, czy też mocowanie wtyczki w gnieździe – być może gdzieś wkradł się błąd lub wtyczka nie jest właściwie dociśnięta.

Niekiedy jednak nawet prawidłowe podłączenie gniazda nie daje pożądanych rezultatów. Wówczas przyczyna problemu może znajdować się gdzie indziej. Warto sprawdzić w takim przypadku bezpieczniki i połączenie masy. Problemem mogą okazać się też zabrudzenia czy korozja – przyjrzyj się więc kondycji gniazda i wtyczki, a także przewodów. Jeśli nie uda Ci się zlokalizować problemu, zgłoś się do specjalisty – być może przyczyną jest jakaś usterka.

Podłączenie gniazda przyczepy do samochodu – podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł ułatwi Ci prawidłowe podłączenie gniazda przyczepy. Warto na pewno zabrać się za to odpowiednio wcześniej – wówczas żadna awaria nie zaskoczy Cię przed samym wyjazdem.

Pamiętaj, że przed podróżą przyczepę warto przejrzeć i usunąć ewentualne usterki. Jeżeli użytkujesz przyczepę Niewiadów, to wiele potrzebnych do tego części znajdziesz w ofercie naszego sklepu internetowego.

Płatności i dostawa

Pozostań z nami w kontakcie

telefonicznym od poniedziałku do piątku,
w godzinach 7:00-16:00

lub mailowym