Lubisz suszone owoce? Zobacz, jakie mają właściwości!

Nie od dziś wiadomo, że owoce i warzywa są obowiązkowym elementem codziennego jadłospisu. Niektóre jednak są dostępne jedynie sezonowo. Na szczęście możesz się nimi delektować cały rok – wystarczy, że wybierzesz suszone produkty. Okazuje się, że są świetną alternatywą dla świeżych owoców i warzyw, zarówno pod względem smaku, jak i wartości odżywczych. Jakie właściwości mają suszone owoce i warzywa? Czytaj dalej – wyjaśniamy.

Dlaczego warto suszyć owoce i warzywa?

Suszenie produktów spożywczych jest jedną z najskuteczniejszych metod konserwacji żywności. Odprowadzenie wody z warzyw i owoców chroni je przed zepsuciem, dzięki czemu możesz raczyć się nimi nawet w okresie zimowym. Proces ten jest bardzo przydatny w sezonie letnim – umożliwia uporanie się z zapasami warzyw i owoców, jeśli nie zdążysz ich zjeść lub przetworzyć w inny sposób, a nie chcesz ich wyrzucić.

Świeże produkty wymagają przechowywania w odpowiednich dla nich, czyli chłodnych warunkach. Z suszem tego problemu nie ma – możesz go trzymać w szafce, w temperaturze pokojowej, nie marnując cennego miejsca w lodówce. Co więcej, odprowadzenie wody z warzyw i owoców pociąga za sobą zmiany fizyczne – redukuje ciężar i objętość produktów, dzięki czemu przechowywanie jest jeszcze łatwiejsze.

Suszone owoce – jakie mają wartości odżywcze?

Choć świeże owoce uznaje się za najzdrowsze, to suszone nie ustępują im miejsca. Są bogate w witaminy m.in. C, A, E i z grupy B, a także stanowią źródło cennych składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo i potas. Owoce suszone zawierają też mnóstwo błonnika pokarmowego i mają właściwości przeciwutleniające.

Nie da się jednak ukryć, że suszone owoce są dość kaloryczne. Średnia wartość energetyczna to około 300 kcal w 100 g. Warto też wspomnieć, że mają około 60-70 g cukru w 100 g. Właśnie dlatego należy je spożywać z umiarem, by nie nabawić się nadwagi.

Jeżeli kupujesz przekąski w sklepie, pamiętaj o czytaniu etykiet. Niektóre mogą być utrwalane poprzez zastosowanie związków siarki. Warto ich unikać – w nadmiarze mogą prowadzić nawet do reakcji alergicznych. Jeżeli chcesz mieć pewność, że jesz zdrowe przekąski, pozbawione sztucznych substancji i konserwantów, zdecyduj się na samodzielne suszenie produktów w suszarce spożywczej.

Suszone owoce – jakie mają właściwości?

Jeżeli zależy Ci na urozmaiceniu diety i poszukujesz przepysznej alternatywy dla świeżych owoców, to zdecydowanie musisz włączyć do jadłospisu suszone owoce – jakie mają właściwości? Czytaj dalej – odpowiadamy.

Suszone śliwki

Po susz ze śliwek sięga zdecydowanie najwięcej osób. Nie ma w tym nic dziwnego – jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Suszone śliwki wspierają pracę jelit i są wręcz wskazane przy zaparciach. Co ciekawe, są też zalecane w przypadku diet odchudzających – na dłużej zapewniają uczucie sytości i zapobiegają podjadaniu. Ze względu na dużą zawartość żelaza i fosforu są szczególnie polecane weganom i wegetarianom. Warto też pamiętać o tym, że suszone śliwki mogą wpłynąć na poprawę stanu kości, co oznacza, że powinny włączyć je do jadłospisu osoby, które zmagają się z osteoporozą.

Suszona żurawina

Jednym z przysmaków, po które szczególnie chętnie sięgają panie, jest suszona żurawina. Jest bogata w przeciwutleniacze, a także tzw. witaminy młodości, czyli A i E, a także B oraz C. To źródło cennych minerałów i pierwiastków, takich jak m.in. magnez czy jod. Suszona żurawina wspiera działanie układu krwionośnego i obniża ciśnienie krwi. Dzięki przeciwutleniaczom korzystnie wpływa na kondycję skóry, a tym samym hamuje procesy starzenia. Jest też pomocna podczas leczenia zapalenia układu moczowego.

Suszone jabłka

Świeże jabłka są dostępne w sklepach niemal cały rok, ale nie oznacza to, że nie można włączyć ich do diety w wersji suszonej. Są bogate w witaminę C, co korzystnie wpływa na układ immunologiczny. Mają też wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które nie tylko zapobiegają starzeniu się organizmu, ale także ograniczają ryzyko zachorowania na nowotwory i schorzenia układu sercowo-naczyniowego.

Suszone morele

W domowych zapasach suszu nie powinno zabraknąć moreli. Wyróżnia je wysoka zawartość witaminy A – wystarczy zjeść kilka sztuk dziennie, by pokryć zapotrzebowanie na tę witaminę. Suszone morele stanowią bogate źródło wapnia, potasu i fosforu. Są szczególnie polecane osobom z problemami żołądkowymi. Warto je włączyć do diety także w przypadku dolegliwości z trądzikiem i wzrokiem.

Jakie wartości odżywcze mają suszone warzywa?

Świeże warzywa są obowiązkowym składnikiem odpowiednio zbilansowanej diety. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by uzupełnić jadłospis produktami suszonymi. Susz z warzyw to bogactwo błonnika, minerałów i przeciwutleniaczy. Zawiera m.in. wapń, żelazo, selen i fosfor. Suszone warzywa są też pełne witamin z grupy B, A, E czy C. Warto też pamiętać o tym, że w suszu znajduje się o wiele więcej minerałów niż w porcji świeżych warzyw.

Suszone warzywa – poznaj ich właściwości

Choć suszone owoce można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów, nie warto zapominać o tym, że można też suszyć warzywa. Przygotowane w domu, w suszarce spożywczej, nie zawierają sztucznych dodatków, dzięki czemu są z reguły bardziej aromatyczne niż świeże. Jakie właściwości mają suszone warzywa?

Suszona marchewka

Do najczęściej suszonych warzyw bez wątpienia należy marchewka. Wspiera układ krwionośny, nerwowy i wzmacnia pracę serca – ma niemały udział w profilaktyce przeciwmiażdżycowej. Obniża poziom “złego” cholesterolu i spowalnia wchłanianie glukozy. Suszona marchewka to idealna przekąska dla osób, które się odchudzają – zwiększa uczucie sytości i ogranicza potrzebę sięgnięcia po jedzenie. Oczyszcza organizm z toksyn i sprawia, że skóra zachwyca młodym wyglądem!

Suszony por

Jednym z ważniejszych dodatków domowej wegety jest suszony por. Jest bogaty w kwas foliowy, a także bywa pomocy w przypadku zatruć pokarmowych. Znacząco poprawia odporność organizmu. Ponadto korzystnie wpływa na poziom “dobrego” cholesterolu i wzmacnia pracę serca. Tym samym redukuje ryzyko wystąpienia nadciśnienia i udaru. Włączając go do diety, możesz uchronić się też przed stanami zapalnymi górnych dróg oddechowych.

Suszona pietruszka

Świeża pietruszka nie ma wielu zwolenników – jest jedynie chętnie dodawana do potraw. Suszona pietruszka jest bez wątpienia atrakcyjniejszą alternatywą. Zawiera mnóstwo witamin i minerałów, które wspierają układ krwionośny, a obecne w niej żelazo pomaga uporać się z anemią. Jest cennym wsparciem dla układu pokarmowego, nerwowego i immunologicznego. Pomaga też regulować ciśnienie krwi.

Suszona cebula

Zwykle rzadko spożywa się surową cebulę. Susz z niej jest znacznie częściej wykorzystywany w kuchni. Przydaje się też jako wsparcie w leczeniu różnych schorzeń skóry i przeziębień. Co więcej, redukuje ryzyko powstawania zakrzepów. Na uwagę zasługuje też fakt, że samodzielnie suszona cebula nie zawiera tłuszczu.

Właściwości suszonych owoców i warzyw bez wątpienia skłaniają do sięgnięcia po te pyszne przekąski. Jeżeli chcesz włączyć je na stałe do swojej diety, postaraj się przygotować je samodzielnie. Wystarczy, że wykorzystasz w tym celu suszarkę spożywczą. W naszym e-sklepie znajdziesz uniwersalne urządzenia, które pozwolą Ci na efektywne i szybkie suszenie zarówno warzyw, jak i owoców, a także ziół i grzybów. Koniecznie sprawdź, jakie modele oferujemy!

Płatności i dostawa

Pozostań z nami w kontakcie

telefonicznym od poniedziałku do piątku,
w godzinach 7:00-16:00

lub mailowym