Ile waży przyczepa kempingowa? Poznaj podstawowe pojęcia i obowiązujące limity

Marzy Ci się podróżowanie bez ograniczeń? W takim razie rozwiązaniem szytym na miarę Twoich potrzeb może okazać się przyczepa kempingowa. Przymierzając się do jej zakupu lub najmu, warto mieć jednak świadomość tego, że atrakcyjny design czy bogate wyposażenie to wbrew pozorom nie wszystko. Równie ważna, a niekiedy nawet ważniejsza, okazuje się bowiem waga przyczepy. Na co wpływa i dlaczego trzeba ją znać? Ile waży przyczepa kempingowa? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Waga przyczepy kempingowej – dlaczego ma kluczowe znaczenie?

Przyczepa kempingowa ma wiele zalet i pod różnymi względami okazuje się lepszym wyborem niż równie popularny w ostatnich latach kamper. Daje dużą swobodę podróżowania, a do tego z reguły jest zdecydowanie tańsza, zarówno w przypadku zakupu, jak i najmu. Nie da się jednak ukryć, że przyczepa kempingowa to dla samochodu duże obciążenie. W efekcie muszą więc istnieć odpowiednie regulacje, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżującemu z przyczepą kierowcy, a także innym uczestnikom ruchu drogowego.

I właśnie w tych aspektach kluczowa okazuje się waga przyczepy. Musisz wiedzieć, że w tym kontekście używa się zwykle dwóch pojęć, a mianowicie masa własna i dopuszczalna masa całkowita, czyli DMC. W praktyce najczęściej istotne okazuje się to drugie, ponieważ wpływa na:

  • uprawnienia, jakie musi posiadać kierowca prowadzący zespół pojazdów z przyczepą kempingową, czyli prawo jazdy odpowiedniej kategorii,
  • możliwość ciągnięcia przyczepy przez dany pojazd.

Waga przyczepy kempingowej a jej DMC – czym się różnią?

Wbrew pozorom dopuszczalna masa całkowita (DMC przyczepy) i jej waga to nie to samo. W praktyce różnica między tymi pojęciami jest znacząca i warto mieć tego świadomość. Waga przyczepy kempingowej to jej masa własna – nie obejmuje więc ładunku czy dodatkowego wyposażenia.

DMC przyczepy to z kolei maksymalna dopuszczalna masa przyczepy wraz z załadunkiem. To zatem wartość, którą warto mieć na uwadze nie tylko przy wyborze przyczepy, ale także podczas jej doposażania i pakowania. To właśnie wartość DMC służy do określania limitów wagowych w kontekście prawa jazdy. Za sprawą DMC opisuje się też to, jak ciężką przyczepę kempingową może ciągnąć dany samochód.

Ile waży przyczepa kempingowa?

Na rynku spotyka się przyczepy kempingowe o dość zróżnicowanej wadze. Jeżeli chodzi o masę własną, to wiele popularnych modeli zamyka się w 1 tonie. Tak jest np. w przypadku przyczep Niewiadów. Przykładowo przyczepy z serii N126 to waga od 660 do 710 kg. Większe przyczepy 3- i 4-osobowe z serii N-Cross ważą z kolei między 770 a 795 kg.

Jak sprawdzić, ile waży przyczepa kempingowa? Masę własną samej przyczepy znajdziesz w jej dowodzie rejestracyjnym – to pole G.2. Jeżeli jednak dopiero przymierzasz się do jej zakupu, to taka informacja powinna znaleźć się w specyfikacji pojazdu. W razie potrzeby możesz też dopytać o to sprzedawcę.

Jeśli zaś chodzi o dopuszczalną masę całkowitą, to w niewielkich przyczepach wynosi ona zwykle od 750 kg do 1 tony. Większe przyczepy, które można określić mianem średnich, to z reguły masa od 1 tony do 1,5 tony. Dostępne są też oczywiście przyczepy większe, często dodatkowo bogato wyposażone. Wówczas ich waga jest jednak jeszcze wyższa.

Waga przyczepy kempingowej a jej załadunek – o czym warto pamiętać?

Warto pamiętać o tym, że waga przyczepy wraz z jej załadunkiem musi zmieścić się w dopuszczalnej masie całkowitej, czyli DMC. Co za tym idzie, aby dowiedzieć się, jak ciężki załadunek można umieścić w przyczepie, należy wykonać proste obliczenia. W tym celu odejmij masę własną samej przyczepy od DMC – da Ci to maksymalną wagę ładunku, jaki może znajdować się w przyczepie podczas jazdy.

Planując podróż z przyczepą kempingową, warto zrobić sobie tabelkę z wagą samej przyczepy, a także wagą wszystkich dodatkowych elementów, które mają znaleźć się w niej podczas jazdy, np. wyposażenia czy bagażu. Pozwoli Ci to oszacować ostateczną masę przyczepy i to, czy zmieści się w dopuszczalnej masie całkowitej.

Jak zważyć przyczepę kempingową?

Niektórzy zastanawiają się też nad tym, jak zważyć przyczepę kempingową, aby np. sprawdzić jej masę całkowitą przed podróżą. W praktyce oczywiście da się to zrobić. Do ważenia przyczepy kempingowej najczęściej wykorzystuje się wagi samochodowe dostępne w niektórych okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Ponadto tego rodzaju usługi świadczą niekiedy różnego rodzaju skupy złomu i tzw. PSZOK-i, czyli Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Masa przyczepy kempingowej – jak dopasować ją do samochodu?

Oczywiście przyczepę kempingową z reguły dobiera się do samochodu, a nie odwrotnie. Punktem wyjścia powinny być zatem informacje, które znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Najważniejsze pola to:

  • F.2 – DMC samochodu, czyli dopuszczalna masa całkowita auta,
  • F.3 – DMC zespołu pojazdów, czyli dopuszczalna masa całkowita samochodu + dopuszczalna masa całkowita przyczepy,
  • O.1 – DMC przyczepy z hamulcem, np. takiej wyposażonej w hamulec najazdowy,
  • O.2 – DMC przyczepy bez hamulca.

Obecnie przyczepy kempingowe z reguły wyposażone są w hamulec najazdowy, więc najczęściej kluczowe jest pole O.1. Podana w nim wartość informuje Cię o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej przyczepy, którą możesz ciągnąć.

Przekroczenie DMC przyczepy – ryzyko i konsekwencje

Dlaczego nie należy przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy? Przede wszystkim dlatego, że może mieć to naprawdę poważne konsekwencje. Zbyt wysoka masa przyczepy może skończyć się problemami ze sterownością i stabilnością prowadzenia. Co więcej, może fatalnie wpłynąć na skuteczność hamowania. W praktyce wszystko to nie tylko negatywnie wpływa na komfort podróżowania, ale nawet grozi poważnymi w skutkach wypadkami.

Ponadto jazda ze zbyt ciężką przyczepą negatywnie wpływa też na sam pojazd ciągnący. W efekcie może dojść do przeciążenia układu hamulcowego, napędowego, czy też zawieszenia. Może prowadzić to do poważnych w skutkach awarii silnika czy skrzyni biegów.

Przykre w skutkach mogą okazać się też kontrole drogowe. Za podróż ze zbyt ciężkim domem na kółkach grożą bowiem mandaty.

DMC przyczepy a przepisy dotyczące prawa jazdy

Wiele osób zastanawia się nad tym, z jaką przyczepą kempingową można podróżować, posiadając prawo jazdy kategorii B. Zasada jest tu dosyć prosta. Prawo jazdy kategorii B uprawnia do poruszania się samochodem do 3,5 t i przyczepą lekką, czyli taką o DMC do 750 kg. W takim przypadku zespół pojazdów może mieć DMC do 4,25 t (3,5 t + 750 kg). Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby bez dodatkowych uprawnień ciągnąć przyczepę cięższą, ale wówczas DMC zespołu pojazdów nie może przekraczać 3,5 t.

Co w pozostałych przypadkach? W nich posługiwanie się klasycznym prawem jazdy kategorii B może okazać się niestety niewystarczające. Potrzebne są wówczas dodatkowe uprawnienia, a mianowicie:

  • kod 96 – uprawnia do ciągnięcia przyczepy cięższej niż 750 kg przy założeniu, że DMC zespołu pojazdów wynosi od 3,5 t do 4,25 t. Kod 96 jest w praktyce wpisem w prawie jazdy. Chcąc go uzyskać, nie trzeba zapisywać się na dodatkowe szkolenie. Wystarczy zdać egzamin praktyczny;
  • prawo jazdy kat. B+E – pozwala na ciągnięcie przyczepy kempingowej o DMC do 3,5 t, czyli poruszanie się zespołem pojazdów o DMC do 7 ton. Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E, trzeba odbyć szkolenie i zdać egzamin państwowy.

Podróż z przyczepą kempingową – co jeszcze musisz wiedzieć?

Wbrew pozorom odpowiednie DMC pojazdu i wymagane uprawnienia to jeszcze nie wszystko. Planując podróż z przyczepą kempingową, warto pamiętać także o kilku innych aspektach:

  • sprawdź nie tylko dopuszczalną masę całkowitą pojazdów, ale także ich wymiary. Kluczowa jest tu na pewno długość, która w przypadku prowadzenia zespołu pojazdów na podstawie prawa jazdy kategorii B powinna wynosić maksymalnie 18,75 m;
  • pamiętaj, że ciągnący przyczepę kempingową samochód obowiązują inne limity prędkości. W obszarze zabudowanym jest to 50 km/h, przy czym w strefie zamieszkania jedynie 20 km/h. Z kolei poza obszarem zabudowanym limit to 80 km/h na autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz innych drogach z dwoma pasami w jedną stronę, a także 70 km/h na drogach pozostałych;
  • przed każdą podróżą z przyczepą należy sprawdzić też jej stan techniczny. Kluczowe są z pewnością instalacje, oświetlenie, koła czy uszczelki, ale warto pamiętać też o pozostałym wyposażeniu. W razie potrzeby części do przyczep znajdziesz np. w ofercie naszego sklepu internetowego;
  • przyczepa kempingowa powinna być też właściwie załadowana. Wbrew pozorom nieodpowiednie rozmieszczenie bagażu może mieć naprawę poważne konsekwencje. Zaleca się, aby środek ciężkości ładunku znajdował się przy osi, a bagaże były rozmieszczone równomiernie po obu jej stronach. Te najcięższe najlepiej umieścić jak najniżej. Ponadto ładunek należy dodatkowo zabezpieczyć przed przemieszczaniem się.

Jak widzisz, jazda z przyczepą kempingową wymaga znajomości podstawowych pojęć i obowiązujących limitów, także tych dotyczących wagi przyczepy i jej DMC. Jeżeli dopiero szukasz dla siebie przyczepy, lub po prostu zastanawiasz się nad jej wynajmem, koniecznie sprawdź ofertę Niewiadów. Zachęcamy Cię również do zapoznania się z asortymentem naszego sklepu internetowego, w którym znajdziesz przeznaczone do przyczep części i akcesoria.

Płatności i dostawa

Pozostań z nami w kontakcie

telefonicznym od poniedziałku do piątku,
w godzinach 7:00-16:00

lub mailowym